mest

Interviu Franco Cangelli

leave a comment »

Dupa interviul cu Shadi Megallaa, de data asta am socializat cu Franco Cangelli, un producator, DJ si label-owner din Belgia. El este asociat scenei muzicii electronice de ceva timp, a lansat epuri la Toys For Boys, Autist, Sushitech, a dat startul la 2 labeluri : Aesthetik Records si Mowar, prima luand nastere in colaborare cu DJ Aki. Prin recentul sau ep lansat la Seventh Sign Recordings cu Sven Weisemann ca remixer, el a reusit inca odata sa-si confirme viziunea de calitate pe care o are asupra muzicii, lucru pe care el ar dori sa-l faca tot timpul, asa cum ne marturiseste in interviu. Alte lucruri pe care le-ai putea afla citind mai jos sunt informatii despre viitoarele sale colaborari si releaseuri, partea sa avida de munca, cateva surprize avute in timpul gigurilor sale, scena muzicala din Belgia si altele.

1: Salut Franco, ce faci? Ce-ai mai pus la cale in ultimele zile?

Sunt bine, merci. Lucrez zilele astea si caut inca un job cu program normal. Pe langa asta astept masterizarea urmatorului release Mowar si sunt pe cale sa pornesc Nowar impreuna cu dj Aki, care va fi un “frate mai mic” orientat pe house. Mowar va ramane dedicat techno.

2: Cum a aparut ideea de a porni Aesthetik si Mowar? Cum au aparut? Probabil ti-e greu sa le conduci si sa ramai in legatura stransa cu activitatile de dj si producator.

Din pacate a fost nevoie sa oprim proiectul Aesthetik, pentru ca vanzarile au fost prea dezamagitoare ca sa-l mentinem pe linia de plutire. Ideea din spatele Aesthetik a fost de a gasi echilibrul dintre sunetul minimal promovat agresiv la acea vreme si sunetele old school – Chicago si Detroit. A fost prea greu sa difuzam ideea si din moment ce noi nu lucram cu nume sonore a fost dificil sa iesim in evidenta. Dar sunt fericit ca am scos acel release cu remixul Reinhold si Ozka EP este iarasi un release reusit. Sper ca la un moment dat lumea sa descopere muzica pe care am propus-o.

Apoi am pus bazele Mowar de unul singur, probabil pentru ca am simtit nevoia de a avea o autonomie in propagarea propriilor idei. Mowar intra mai degraba pe fagasul sunetelor deep, marcate de Detroit. Fiind influentat in principal de Detroit techno, cred ca avea sens sa pornesc de la acest gen in fondarea unui label. Recent am scos Wee Funk EP cu remixuri Lerosa si Russ Gabriel. Mai este un EP de-al lui Lee Holman ce urmeaza sa fie publicat in octombrie, urmat de un alt ep produs de mine. Intre timp mai lucrez si cu Aubrey pentru un EP.

Referitor la ultima intrebare, cred ca tine doar de cum iti gestionezi prioritatile. Cu un day-job care ma tine pentru mult timp departe de muzica, tot ce fac pe plan muzical se intampla dupa anumite ore ale dupa-amiezii sau in week-end. Dar e ok, imi place modul asta de lucru. Desigur, ar fi ideal sa pot lucra doar cu muzica la orice ora din zi, dar asta e alta poveste.

3: Avandu-ti muzica publicata la Sushitech sau Autist, de exemplu, ne putem astepta la alte case de discuri la care vei scoate muzica? Si daca tot suntem aici, la ce ar trebui sa ne asteptam de la tine in viitorul apropiat, in general?

Deocamdata vreau ca eu sa-mi public muzica, din moment ce simplifica lucrurile foarte mult. Vei mai vedea in octombrie un release de-al meu la Persistencebit si am programat al doilea EP la Mowar cu remixuri Estroe si Solab.

Mai sper sa pun muzica mai des in Europa si mai departe, dar la capitolul asta inca mai lucrez.

4: Muzica ta pare sa varieze de la sunete cu “aroma” de deep-house pana la idm-ambient. Dar ce gen ti-a ramas in suflet de-a lungul timpului?

Ca producator am fost influentat in primul rand de Detroit techno. Pe de alta parte inca ma impresioneaza latura experimental electronica / idm a muzicii. Acele sunete dark, ciudate, “de pe alta planeta” m-au marcat. Am trecut printr-o perioada cand nu mai ascultam altceva decat experimental electronica si inca imi ocupa o mare parte din colectia mea de discuri.

Dar crescand cu muzica anilor ’80, e clar ca am ascultat mult acid house si Chicago. Deci ar fi corect sa spun ca Jack inca ma mai “prinde”. Intotdeauna il iau cu mine pe unde pun muzica.

Cat despre deep house, cand am inceput sa pun muzica, primele mele discuri erau de deep house, atat cu specific New York cat si East Coast. Inca sunt atasat de acel sunet. vocale visatoare, un string deep.. ramane la suflet.

Dar ceea ce ma atrage cel mai mult dintre toate genurile edm, indiferent ca e Detorit, Chicago, deep house, dub techno, minimal, experimental, d’n’b sau ambient, este latura emotionala a muzicii – intunecata, melancolica, trista, sexy, funky.. atata timp cat imi transmite un mesaj “deep”. Nu ma intereseaza muzica prea happy, superficiala. Pur si simplu nu se muleaza personalitatii mele. Sunt genetic conformat ca o persoana mai putin fericita. Deci partea mai emotionala a muzicii electronice e esentiala pentru mine. Daca nu ma face sa “plang” nu ma afecteaza deloc.

5: Esti producator, dj si conduci un label, vasazica in ce job te regasesti cel mai mult? Care iti aduce mai multe zambete?

Productia si activitatea de dj sunt doua lumi total diferite pentru mine. Cand produc sunt doar eu si aparatura, izolat de lumea exterioara. Studioul e ca o insula in care pot sa evadez si in care eu fac regulile. Dj-ing inseamna comunicarea cu lumea prin muzica pe care o pun, asa ca nu as putea sa aleg dintre cele doua. Am nevoie de ambele. Dar trebuie sa recunosc ca e placut sa vezi cand oamenii sunt pe aceeasi lungime de unda cu tine in timp ce pui muzica.. asta va smulge un zambet sau doua cu siguranta.

A conduce un label e asemanator cu munca de dj, din moment ce incerci sa transmiti un mesaj prin intermediul discurilor, dar sunt foarte multe alte aspecte pe care le implica un label – cifre, vanzari, stress etc. Mai putine zambete aici, dar tot primesti o recompensa cand ai produsul finit in fata ta.

6: Avand o arie mare de genuri muzicale pe care le iei in calcul cand faci muzica, trebuie sa ai foarte multe influente. Asadar care sunt acelea? Care este principala influenta fara de care tu n-ai fi facut muzica astazi?

Ar trebui sa fie Detroit Techno si experimental electronica. Detroit pentru ca m-a “miscat” profund si experimental electronica pentru ca m-a facut sa fortez limitele muzicii si sa trec peste tipare.

7: Ai putea sa ne spui cateva locuri in care ti-a placut sa pui muzica in mod special? Sau daca ai avut vreo experienta (ne)placuta pe durata unui gig de-al tau?

Imi amintesc cu palcere de Moog din Barcelona. Mi-a placut foarte mult sa pun muzica acolo. Puteam sa pun cam orice disc pe care il aveam la mine. Chicago, detroit, minimal, deep house. Lumea a acceptat tot si s-a simtit la fel de bine ca si mine.

Petrecerea de incheiere a Festival des Arts din Brussels mi-a mai placut anul asta. Am pus mai multe nuante de house si tehcno.

Surprizele neplacute fac parte din cotidianul dj-ului. De obicei e vorba de monitoare neclare, sistemul de sunet neperformant, line-up gandit gresit, sa te ratacesti intr-un oras in care n-ai mai fost niciodata sau cineva care se pisa in fata ta la un festival in Franta.

Uneori ghinionul iti da si surprize placute, precum un loc la clasa I in Eurostar, pe drumul spre casa de la Londra, dupa ce locul initial de la clasa a doua fusese rezervat de doua ori.

8: Acum locuiesti in Belgia, cum e scena acolo? Pui des muzica acolo sau nu ti-e asa usor?

Scena din Belgia nu mai e ce a fost. Obisnuiam sa avem o scena underground puternica, petreceri mici peste tot si nu numai cu house si techno, dar si elektro (elektro de calitate), breakcore, ragga, italo disco, d’n’b, bleep techno.. Acum, din pacate, rolul principal a fost preluat de orice e la moda, ca porcaria electro-house sau jumping style. E groaznic sa vezi cum calitatea a lasat loc comercialului si superficialului. Asadar nu e deloc usor sa prinzi gig-uri aici. Sunt cateva petreceri dragute in Bussels, dar inafara capitalei lucrurile se complica. Sper sa prind mai multe giguri in strainatate, pentru ca aici totul e dezamagitor. Sper ca scena sa-si revina.

9: Ce poti sa ne spui de scena din Romania? Cunosti pe cineva de aici? Ar fi vreun artist care a reusit sa-ti trezeasca interesul in mod special?

Am auzit de Pedro si Raresh, dar nu stiu mai mult de-atat. Invata-ma!

10: Cum iti mai ocupi timpul liber, pentru ca am impresia ca ar putea exista si timp liber pentru tine. Ai vreun hobby de care n-am mai auzit?

Pe langa job-ul de baza, muzica imi ocupa cea mai mare parte din timp. Cand studiam eram “soarece de biblioteca” pentru ca citeam 3-4 carti pe saptamana. Mi-e dor… sper sa mai prind gig-uri prin strainatate pentru a petrece mai mult timp in trenuri, avioane, holuri etc. si astfel sa mai recuperez timpul citind. Imi mai place sa vad cate un film ca Lost Highway sau Thumbsucker. the Big Lebowski e iarasi una dintre comediile mele preferate. The Event Horizon si primul Alien pentru sci-fi vs. horror. Ah.. sunt atat de multe filme despre care as mai putea vorbi.

11: Si ca o ultima intrebare, as vrea sa-mi spui mai intai daca te vei uita la Jocurile Olimpice de anul asta si (asa e.. am mintit.. ultimele doua intrebari) daca ai vreun mesaj de transmis guvernului chinez?

Neah, nu-mi place s ama uit la sport. Prefer sa-l practic, desi n-am mai avut timp de asta in ultimii ani. Obisnuiam sa practic foarte multe sporturi.
Guvernului chinez i-as transmite “Opriti torturarea propriilor oameni si incepeti sa-i educati despre cat ipocriti si meschini puteti fi”. Dar presupun ca asta i-ar face pe chinezi sa se revolte. Dar uneori de asta e nevoie. Nici noi nu suntem perfecti in Europa, dar aici poti vorbi fara riscul de a fi rapit sau torturat… (nu-i asa?).

Pentru mai multe informatii, intra aici:

www.aesthetik-records.com

www.myspace.com/mowar

www.myspace.com/askonceagain

Written by pessh

August 12, 2008 at 7:47 am

Posted in interviuri - ro

Leave a comment